Wat te doen bij een burn-out?

De maatschappij zoals die op vandaag is ingesteld, vraagt ontzettend veel van ons. De regering wil het liefst dat we allemaal minimaal 40 uur werken. Daarnaast moeten we contacten met vrienden en familie onderhouden, het huishouden doen, voor onze kinderen zorgen, en het nieuws en verschillende vormen van social media bijhouden. Kunnen we dit wel allemaal aan? Uit cijfers blijkt dat een groot deel van de Nederlandse bevolking daar moeite mee heeft. In ons land krijgt maar liefst ongeveer 1/10 van de werknemers te maken met een burn-out. Hier komt u te weten wat dit inhoudt en wat u moet doen als u denkt dat u hier last van heeft.

Symptomen van een burn-out

Een burn-out bestaat uit lichamelijke- of psychische klachten na langdurige stress. Het kenmerkt zich door de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid en vaak ziek of griepachtige klachten
  • Slaap problemen
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Lusteloosheid
  • Onverschilligheid
  • Verhoging van het aantal fouten in werk of priv├ęleven
  • Stemmingswisselingen
  • Besluiteloosheid
  • Geen zin in seks
  • Trager en onsamenhangender denken, handelen en spreken

Onzekerheid en minderwaardigheidsgevoel

Heeft u last van een aantal van deze symptomen, dan kan het zijn dat u inderdaad een burn-out heeft. Veel mensen onderschatten een burn-out behoorlijk, en zien het als aanstellerij of een kwaaltje van zwakke mensen. Toch kan het iedereen overkomen en kan het ernstige gevolgen met zich meebrengen. Schaamt u zich dan ook zeker niet als u denkt last te hebben van een burn-out en kom hiervoor uit.

Wat te doen wanneer u denkt dat u een burn-out heeft?

Wanneer u denkt last te hebben van een burn-out, dan is het zaak dit te accepteren. Doe bewust een stap terug. Ga bijvoorbeeld minder werken, neem geen werk mee naar huis en houdt bepaalde dagen of avonden vrij van afspraken om lekker te ontspannen. Daarnaast is het zaak zo snel mogelijk contact op te nemen met een psycholoog of een burn-out coach. U kunt zelf op internet zoeken naar een geschikte psycholoog of burn-out coach, maar u kunt met uw klachten ook naar de huisarts. Deze zal u dan doorsturen naar de praktijk ondersteuner GGZ of naar een specialist op dit gebied bij u in de buurt.